Méér stoer staal en méér variatie ondanks boycot jachtbouwkartel

Opbouw Boot Holland, maandagavond 4 februari 2013. Een kijkje in de Saksenhal, de motorbotenhal met veel stalen jachten.
Opbouw Boot Holland, maandagavond 4 februari 2013. Een kijkje in de Saksenhal, de motorbotenhal met veel stalen jachten.

LEEUWARDEN (NL) – 53 Nederlandse jachtbouwers en een paar makelaars, nota bene onder aanvoering van een Fries, boycotten Boot Holland. De werkgroep heet officieel ‘Exposanten Jachtbouw Nederland’, maar de directeur van het bureau voor toerisme Friesland Holland, Albert Hendriks, noemt het een “jachtbouwerskartel”. Hij vindt de motieven van de ondernemers niet zuiver. Een aantal ondertekenaars staat overigens toch direct of indirect op Boot Holland, zoals Aquatec Industries met Antaris sloepen, ondanks brieven met dreigende taal aan afhakers. De één na grootste jachtmakelaar van Nederland, Van der Veen Jachtbemiddeling in Terherne, wil niets met het convenant te maken hebben. Hij komt met tien zo goed als nieuwe stalen motorjachten naar Leeuwarden.

Hendriks: “De club probeert Nederlands grootste motorbotenshow, Boot Holland in Leeuwarden, om zeep te helpen. Hun actie werkt prijsopdrijving en het innemen van monopolieposities in de hand, het staat creativiteit en innovatie in de weg en het is héél slecht voor het beurstoerisme naar Friesland. Het samenwerkingsverband stuurt aan op één bootshow in Nederland, een combinatie van een natte en een droge HISWA in Amsterdam. Ik roep de Friese jachtbouwers, die 21 maart 2012 in Emmeloord een convenant hebben ondertekend, op direct uit de werkgroep te stappen.”

Opbouw Boot Holland, maandagavond 4 februari 2013. Een kijkje in de Saksenhal, de motorbotenhal met veel stalen jachten.
Opbouw Boot Holland, maandagavond 4 februari 2013. Een kijkje in de Saksenhal, de motorbotenhal met veel stalen jachten.

Visitekaartje van Friesland
Hendriks: “Gezien de komst van bijna 40 stalen motorjachten en tientallen andere boten van concurrenten van de ondertekenaars uit heel Nederland, heeft WTC Expo in Leeuwarden, de organisatie van Boot Holland, goed tegengas gegeven. Alle hallen zijn hartstikke volgeboekt, heeft projectleider Pieter Fokkema mij verteld. Boot Holland is van groot economisch belang voor de provincie Fryslân, en dan niet alleen voor de watersportsector, maar ook voor de hotels en pensions die exposanten en beursbezoekers van ver onderdak verschaffen. Boot Holland is het visitekaartje van de Friese watersport: niet duur, informeel, gezellig, zeer gevarieerd.”

Veel Snekers
Opmerkelijk veel Sneker watersportondernemers bij de ondertekenaars van het Emmeloorder convenant. De jachtbouwers die samenspannen, worden aangevoerd door Marcel Jetten van Jetten Yachting uit Sneek, geholpen door Yvonne Linssen van Linssen Yachts in Maasbracht, Mattijs van Baalen van De Valk Jachtmakelaars (o.a. in Sneek) en Joop ten Cate van Brandsma Jachten, ook in Sneek. De “kartelorganisatie” blijkt bij De Valk jachtmakelaars in Sneek te zetelen, blijkens een boze brief aan de directeur van het Friese toeristenbureau. Die sprak al eerder van een “ fout kartel” in een van zijn nieuwsbrieven.

Opbouw Boot Holland, maandagavond 4 februari 2013. Een kijkje in de Saksenhal, de motorbotenhal met veel stalen jachten.
Opbouw Boot Holland, maandagavond 4 februari 2013. Een kijkje in de Saksenhal, de motorbotenhal met veel stalen jachten.

De secretaresse aan het woord
Desgevraagd geeft secretaresse Wiebrig Lageveen van de werkgroep Exposanten Jachtbouw Nederland en de Valk Jachtmakelaars in Sneek de volgende reactie:

“De werkgroep Exposanten Jachtbouw Nederland is in het leven geroepen om met elkaar af te stemmen hoe om te gaan met evenementen. Uit de branche kwamen destijds diverse geluiden dat het aantal bezoekers vermindert, maar de deelnametarieven blijven stijgen. Bovendien werd er gesproken over een overschot aan beurzen in de watersportbranche, wat de oorzaak kan zijn van het verminderen van de bezoekersaantallen per beurs. Er is teveel aanbod.”

“De benaming “jachtbouwerskartel” vinden wij hierin dus geheel niet gepast. Beter kan gesproken worden over beleid van jachtbouwers en watersportbedrijven om in economisch moeilijke tijden de kosten te drukken. Hier is gezamenlijk over gesproken hoe dit aangepakt kan worden en is gezamenlijk gekozen voor één nat/droog evenement in Nederland. Hiermee zal niet deelgenomen worden aan andere beurzen waar dan ook in Nederland.”

Het Statenjacht van de provncie Fryslân is er ook.
Het Statenjacht van de provincie Fryslân is er ook.

“Wij krijgen uit verschillende hoeken reacties dat ons gemaakte standpunt niet duidelijk genoeg is. Er is vernomen dat Amsterdam RAI aan het stunten is met zijn prijzen door verschillende bedrijven via Nautique te benaderen om mee te dingen voor gratis deelname. Discussie ontstaat over het wel al dan niet deelnemen als er sprake is van kosteloze beursdeelname. Daarnaast is er een kritisch artikel in de pers verschenen betreffende het omzeilen van beursafspraken. De strekking van dit artikel is dat door bepaalde partijen afspraken niet worden nagekomen vanwege deelname aan andere beurzen buiten Nederland.”

“Hieronder nogmaals de belangrijkste standpunten die tijdens het overleg op 21 maart 2012 zijn geformuleerd:
• Het organiseren van één nat/droog evenement op locatie van de nieuwe Hiswa te Water (Amsterdam-Noord) in september. Wij zullen dan niet meedoen aan andere evenementen voor nieuwe jachten waar dan ook in Nederland. Hierbij is niet inbegrepen de instandhouding van gebruikte botenbeurzen en van een aantal lokale evenementen op locatie (eventueel weergegeven via één communicatiekanaal). Kleinere bedrijven in de watersportbranche met aanverwante en kleinere producten moeten op het nat/droog evenement in het droge gedeelte tevens de kans krijgen hun waren aan de man te brengen.
• Als Hiswa en exposanten het met elkaar eens kunnen worden, gaan we met nieuwe boten niet naar Hoorn, Amsterdam RAI en Boot Holland.”

“Deze standpunten lijken ons zeer duidelijk: geen deelname aan andere evenementen voor nieuwe jachten waar dan ook in Nederland. Er wordt hier dus totaal niet gesproken over de beurzen in het buitenland en ook bij kosteloze beursdeelname zijn deze standpunten van kracht.”

“Met het oog op de komende Nederlandse beurzen, waaronder de Amsterdam RAI en Boot Holland, brengen wij bovengenoemd standpunt opnieuw onder de aandacht.”

Aan de ondertekenaars: “Wij vragen u dan ook nogmaals na te denken waar u voor getekend heeft en het standpunt wat u daarmee heeft ingenomen. Met vriendelijke groet, namens de werkgroep Exposanten Jachtbouw, Wiebrig Lageveen.”

De ondertekenaars
Albert Hendriks heeft een actuele lijst met ondertekenaars (na 21 maart 2012 zijn al enkele ondernemingen failliet gegaan):
Jetten Yachting (Sneek), Linssen Yachts (Maasbracht), De Vaart Yachting (Lelystad), Skips Yachting (Stavoren), Jachtwerf B. de Groot (Pikmeerkruisers, Grou), Jansma Jacht (Sneek), Vivante Yachts (Sneek), Brandsma Jachten (Sneek), Thomasz Yachts (Sneek), Noblesse Yachts (Sneek), Da Vinci Yachts (Sneek), Holland Sailing (Workum), Mulder Shipyard (Zoeterwoude-Rijndijk), Grand Banks Kremer Nautic (Heeg), Aquatec Industries (Makma, Maril en Antaris, Woudsend), De Valk Yachtbrokers (Sneek) Aquanaut Yachting (Sneek), Nautisch Kwartier (Stavoren), Steeler Yachts (Steenwijk), Consonant Yachts (Vriezenveen), De Alm (Werkendam), Yacht Control (Spanje), ABIM Yachting B.V. (Ossenzijl), De Boarnstream (Jirnsum), Valk Yachts (Franeker), Bruijs Jachtbouw (Bergen op Zoom), North-Line Yachts (Harlingen), Babro Yachting (Jirnsum), Jachtwerf De Volharding Sturiër Yachts (Stavoren), Vetus (Schiedam), Henk Jan Watersporttechniek (Workum), Altena Yachting (Raamsdonksveer), ONJ (Weesp), Wajer & Wajer Yachts (Loosdrecht, Heeg), Brabant Yachting (Sprang Capelle), Wim van der Valk en Dutch Falcon Yachts (Waalwijk), Zijlmans Jachtbouw (Drimmelen), Sterkenburg Yachting (Drimmelen), Stevens Nautical (Heijningen), West Yachting Hanse (Workum), Holland Marine Hardware (Zwanenburg), Privateer Yachts (Uitwellingerga), Raymarine (Velp), Keus Sailing (Balk, Poldijk Jachtbouw (Rhenen), Linden Jachtbouw (Hardinxved-Giessendam), Sailing World (Lemmer), Richter Jachten (Lemmer), No Limit Shipyards (Groningen), Domdetic Benelux (Etten-Leur), Webasto (Kampen).

Nieuwe generatie
Volgens Hendriks lijkt een nieuwe generatie jachtbouwers te zijn opgestaan. “Ik was maandagavond 4 februari 2013 bij de opbouw van Boot Holland. Het specialisme van de Friese beurs, stalen jachten en polyester sloepen, is heel goed vertegenwoordigd en gevarieerder dan ooit. Dat komt door de vele nieuwelingen, zoals de gebroeders Jousma in Noardburgum, bekend van de Super Lauwersmeer, en Mark de Schiffart uit Terherne, slechts 21 jaar oud en bouwer van hippe kajuitsloepen.”

Info: www.boot-holland.nl